Autorska prava – bahato preuzeti tekstovi bez potpisivanja autora i bahato preuzimanje fotografija

Pišu mi studenti da im pomognem za diplomski, seminarski ili novinarski rad. Malo pre je pitanje u mejlu fokusiralo: “na preuzimanje tekstova bez potpisivanja autora, preuzimanje fotografija..
Sočna poslastica za jednu refleksiju. Prenosim telo teksta kontribucije kojeg upravo poslah:

Ok, na tu situaciju ne gledam kao na problem, već kao na aktuelno (tehničko) dešavanje oko nas. Kopiranje i širenje informacija je u prirodi same komunikacije. Sve se zakomplikovalo monopolizacijom odgovornosti, etike i morala od strane velikih organizacija.

Od industrijske revolucije na ovamo, taj proces monopolizacije i otuđenja javnog se eksponencijalizovao. Dans nismo “ugroženi” od strane novih generacija i njhovog neznanja, ne. Direktno smo ugroženi nasleđenim mehanizmima za zaključavanje slobodnog znanja i za onemogućavanje slobodnog protka informacija. Ali možda najviše monopolizacijom sile, odgovornosti, etike i morala. Najradikalnija izjava u ovom kontekstu bi bila, ujedno i sama granica mog prava dokle mogu da idem u ovome je sledeća – čak su i akademske institucije, ironično, u meta ekstrapolaciji doprinele osiguravanju (zakucavanju – do stanja nemogućeg menjanja na bolje, slobodarskije) pravnih mehanizama za zaključavanje znanja. Mehanizmi za zaključavanje, tj. za monopolizaciju sile se napajaju novcem. Sa druge strane ovog kokoška-jaje kompleksa je dinamična i uzajamna povratna sprega monopolizacije etike i morala od strane religijskih institucija u prošlom dobu, medija juče i korporacija danas. Ovim se osigurava potpuno hermetizovan i konačan svet običnih ljudi bez opcije da se uopšte nazre bilo koji drugi svet.

Sve od, onomad slobodnog, javnog prostora i javnog znanja, preko distribuiranog/dinamičkog (i uvek dinamičkog! dinamičkog, tj. promenljivog i samo-podesivog koji je u sinhronicitetu sa duhom vremena) morala, pa sve to temelja etike i percepcije smisla življenja se gore pomenutim mehanizmima danas bukvalno otima i okiva. I to od strane kompanija. Posebno marketing kompanija. Realnost, i kompletno zaokružen sistem vrednosti i smisla življenja kreiraju upravo one i niko drugi. Šta više, zakonom je zabranjeno da se bilo ko drugi time bavi. Svako ko se usudi (ne nužno pojedinac, može i organizacija) za tako nešto biva utužen za kršenje autorskog prava tj. krađu takozvane imaginarne “intelektualne svojine”, ili je solomonski podveden pod terorizam i slede demokratske bombe oslobođenja.

Vrlo jednostavna ilustracija je sledeća: Svi (SVI) savremeni i etablirani filozofi su nevidljivi našoj javnosti. Ima se osećaj da ne postoje, ali najbitnije od svega (pošto ipak postoje) je da prosto ne nose upotrebljive savete niti upotrebljivu istinu. Osećaj istine je isključivo formiran od strane marketing kompanija, bitno je naglasiti da su i religijske organizacije ovde “izgubile trku” – prosto, svako njihovo veliko javno obraćanje prenose upravo te marketing-media kompanije. One su i koncept, i stil, i poruka i sam svoj medijum – ceo taj konačan svet. Na žalost, u ovoj borbi za samu suštinu i Internet strmoglavo gubi. Prosečan korisnik Interneta misli da je Internet google, da su svi ljudi i dešavanja na facebook-u a da su glvni kriminalci danas hakeri koji im čitaju fejs i mejl. Prosečan korisnik Interneta i dalje koristi windows kao operativni sistem iako je apsurd u poslednje vreme na takvom nivou da su tela Nemačke Vlade izjavila da je windows 8 mašina za prismotru običnih građana. Problem je tako duboko ukorenjen za običnog čoveka koji je bez posebne motivacije, resursa ili bavljnja filozofijom praktično osuđen na okove tog konačnog nefunkcionalnog marketing sveta.

.

Sada, kada sam obradio kontekst življenja danas, hajd nazad na temu:
kopiranje i širenje vesti, radova i informacija bez navođenja izvora.

Kako bi izbegli izlizani narativ “da svako ima pravo da se slobodno izražava, u skladu sa anarhističkom prirodom Interneta” uradićemo sledeće:
Hej, pa komunikacija izvorno nema veze sa Internetom, net je aktuelno tehničko rešenje. Poenta: osećaj komunikacije i osećaj bitnosti otvorene i slobodne komunikacije (anarhistički model) danas se materijalizuje isključivo na Internetu i nigde drugde, i zato je referentan primer i polje na kojem se sve danas lomi SVE.
Pomenuli smo da je neutralnost na Internetu takođe ugrođena, i to je najveća pretnja za Internet danas (tj. slobodu danas) – uprvo to prebiranje i predvajanje podataka po saržaju i karakteru direktno je suprotno sa net neutralnošću danas, i principom poštanske tajne onomad, koji su zapravo suštinska refleksija otvorene i slobodne komunikaicje – slobode, smisla življenja, osećaja smisla, osećaja imanja mogućnosti.
Ovako osvešćeno gledano na problematiku za koju pitaš, to “bahato” prenošenje informacija tek tako, kod nekoga svesno kod nekoga nesvesno, upravo može da bude taj jedan od preostalih slobodarskih akta danas.

I da, mogao sam odmah na početku da pojednostavim i svedem problematiku na reputaciju, ali taj mehanizam mi je suviše hipsterski uzak, tj. neodgovoran, sebičan, nesvestan i tašt. Ljigav. Ali da, svako ko lopata informacije tek tako, niotkuda, ni za koga – nije ničiji, sâm je a vreme ga jednostavno zaboravi i prosto nestane svima sa radara. Zamisli sada koliko treba da je čovek ili organizacija hipsterski uska, neodgovorna, sebična, nesvesna i tašta pa da juri običnoga čoveka koji tek tako lopata sa informacijama bez korena. Čak iako se radi o organizovanim grupama za “dezinformisanje javnosti” – suludo je. Da dodam još i tu bitnu činjenicu da u zavisnosti od nivoa osvećenosti i meta poruka velikih organizacija za “dezinformaciju javnosti” (ako je tako nešto uopšte moguće) ti aktovi mogu da budu (uglavnom i jesu) suštinski HC slobodarski.

“The moment you care – you’re FUCKED!”  – upravo na ovaj tašt “mehanizam” establišmenta i računamo;)

.

Izabela, hvala za ovaj trenutak inspiracije.

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s