Ambalaža

Tekst prvobitno objavljen u šestom kultur-propagandnom kARTon-u of Subotica.
Dragulj iz komšiluka. Pisao Zoran Trklja.

*Novajlije međ’ ovim redovima: Ne palite se. Nema lepog, nema smisla niti čega za nauk. Samo kraj. Ćošak očaja. Gledamo na svet okolo ovim našim poluživim očima kroz plastične kese u koje nas strpaju odmah kako se rodimo. Sva ljubav, sve suze, sva plodova voda puklih “vodenjaka”, sva prolivena krv… Ta užegla tečnost je vazduh naših stvarnosti. U tim zavezanim kesama spavamo, tu se ljubimo, tu seremo i na posletku ugušimo.

Ambalaža

Ako se složimo da je politički pluralizam doveo do sazrevanja proleterijata u tzv. meku buržoaziju, odnosno u samo(za)dovoljnu rulju željnu i žednu sticanja materijalnih (ali i duhovnih!) dobara, moraćemo se složiti da je u tom procesu došlo do zamene suštine određenog koncepta za njegovo prosto pakovanje, to jest ambalažu.

Ta ambalaža, na raznim poljima delovanja masovne kulture, ima različita svojstva. Primećujem da je jedno od najuočljivijih svojstava ambalaže njena uniformnost, to jest spremnost da se koristi uvek na isti način – kao sistem koji će od đubreta napraviti sadržaj. Dakle kao izmišljena nužnost koja će se nametnuti kao neophodan sastojak u životu svakog osvešćenog proletera – novoburžuja.

Pođimo redom – od škola. Opšte društvene norme, stvorene zajedničkim delovanjem propagande, sujeverja i zakona, od malih učenika neće stvoriti znanja gladne jedinke koje će to znanje moći da upotrebe, već zavidne buržujčiće, večito praznih džepova, kojima će se (uprkos veronauci) novac i materijalna dobra nametnuti kao jedina kvalitetna ambalaža dobrog života. Time se najmlađa populacija vešto odmiče od suštine života i približava njegovom imitiranju, to jest njegovom pakovanju u razne simbole kojima su strana promišljanja i preispitivanja.

Kada tako spremna i obučena jedinka zaplovi kompetitivnim vodama poslovne karijere i, zašto da ne, braka, jedino što možete da očekujete od nje je slepa želja za gomilanjem ličnog bogatstva čija će ambalaža (ona koju okolina primećuje) predstavljati sreću, blagostanje i iznad svega uspešnost. Uspeh će jedinku zamotati u najfiniji celofan ropstva koji će je čuvati od nasrtaja raznih slobodarskih gljivica koje, uprkos svemu, znaju da nabujaju tamo gde se najmanje očekuju.

Konačno, kada životu dođe kraj, telo jedinke će se, uz plač najbližih, spakovati (na ovaj ili onaj način), nad njim će se odigrati ritual vrhunskog automatskog licemerja i, u zavisnosti od količine materijalnih dobara koje ostavlja za sobom, jedinka će pasti u zaborav. Strah od zaborava, tako svojstven ljudima upregnutim u guranje mašinerije, je vrsta novog straha – straha koji je bio nepoznat našim precima (onima koji još nisu otkrili čari ambalaže). U zbilja srećnom životu, strah od zaborava je nepoznat osećaj.

Dakle, šta je ambalaža? Koji su to činioci koji od ambalaže prave vrednost? Zašto je ambalaža laž i obmana?

Ambalaža je skup tehnika (ideologija, društvene norme, obrazovanje, propaganda) koje su izmišljene (sasvim slučajno, nenamerno – prosto su nastale kao proizvod novog doba i želje za efikasnim progresom) kako bi se jedinke držale u nekoj vrsti hibernacije koja je neophodna za funkcionisanje mašinerije. Ovde dolazimo do pitanja šta je mašinerija?

Mašinerija je suština ovog sveta. Mašinerija je prodrla u sve sfere stvarnosti, ali i onostranosti (fizičke i metafizičke podjednako) i potpuno zavladala svetom. Njena amoralnost, tačnije izvanmoralnost, ne obavezuje je na bilo kakve kompromise sa ljudskom vrstom. Kao takva, sposobna je da se samostalno kreće kroz vreme i prostor, lažno nagrađujući svoje poslužitelje (nas) lepo upakovanim proizvodima sreće, zabave, umetnosti itd. Prostor u kome živimo je teritorija mašinerije. Izvan nje(ga) ne postoji ništa.

Jedan od najbitnijih činilaca ambalaže (to jest njene snage i značaja) je dizajn. Dizajn je, slobodno mogu da kažem, najpodlija alatka kojom se jedinke drže u duhovnom ropstvu. Potpuno nepotreban i suvišan u uslovima istinske slobode, dizajn je svoj procvat doživeo upravo u vreme masovnog pakovanja stvari. Ovde ne mislim samo na pakovanje proizvoda široke potrošnje, već i na pakovanje raznih koncepata koji će ljudskom društvu stvarati privid delovanja izvan mašinerije (civilni sektor i tzv. aktivistički krug). Dizajn udružen s propagandom i potpomognut masovnom zabavom (televizija, film, književnost…) stvara nepremostivi ponor ljudske propasti. Taj ponor je toliko dubok da je postao svet za sebe.

Drugi važan činilac ambalaže je kapital. O njemu znamo sve, o njemu je rečeno dosta, njegovo zlo je poznato. U svetu koji je sve vrednosti pretvorio u novac, čak i odbačena ambalaža ima vrednost. Ona se ogleda u daljoj reciklaži ambalaže od koje će se proizvesti nova. To važi kako za kese tako i za kulturno-umetničke sadržaje kojima se zasipaju zaposlene jedinke.

Treći činilac ambalaže smo mi, jer smo i sami oblikovani na istim temeljima. Naše znanje, mišljenje, pogled na svet nisu ništa drugo do dobro ili loše (poželjno ili nepoželjno, u zavisnosti od političke i društvene klime) upakovane stvari. Naša stremljenja ne izlaze iz okvira mašinerije i mi se, hteli to ili ne, služimo raspoloživim alatkama. Naši snovi i svest su uslovljeni mračnom stvarnošću – oni nisu ništa drugo do želja za novom vrstom ambalaže. Ambalaže koja će sakriti veliku prazninu u kojoj nečujno vrištimo.

Dakle, ovde baratamo lažima. Međutim, bez tih laži mi sebe osuđujemo na smrt, a u uslovima današnje proizvodnje i potrošnje – smrt je neprihvatljiva kategorija. Sve živi i mora da živi bez prestanka. Čarobni krug keltskog neprekinutog čvora (tako živopisno oslikanog u konceptu reciklaže) je naš novi krst. Krst koji je i sâm ambalaža za određenu, vrlo poznatu, laž i obmanu.

Krećemo se u toj ravni – besmrtnog delovanja mašinerije koja nas obasipa novim (i boljim!) konceptima ambalaže koja nas svaki dan uverava da naš život nije kesa.

 

Svi subotički kARTon-i za download.

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s