Originally posted on Christian Engström, Pirat:

Läs mer och delta i diskussionen på Piratpartiets Breddningsblogg

På Piratpartiets Breddningsblogg har signaturen Simon lagt ett förslag om medborgarlön / garanterad basinkomst / negativ inkomstskatt (vilket är olika namn på samma grundläggande idé). Jag kommenterade på Breddningsbloggen, men jag kopierar mitt inlägg här eftersom jag är intresserad av ämnet.

Jag tycker idén om medborgarlön är jättebra, och jag hoppas verkligen vi kommer anta den och driva den i riksdagsvalet 2014. Tar vi upp den här frågan har vi någonting viktigt och intressant att säga i den ekonomiska debatten, och en positiv ny idé att tillföra i det politiska samtalet.

Vi har redan medborgarlön idag i praktiken i Sverige. Ingen svälter ihjäl i Sverige av ekonomiska skäl, så på ena eller andra sätter avsätter vi redan de realekonomiska resurser som behövs för att garantera alla kan klara sig, vare sig de arbetar eller inte. Därför kan man inte avfärda tanken…

View original 415 more words

